Adapun bila engkau berpaling dari dunia samada zahir mahupun batin, maka tentu akan mudah sekali bagimu untuk mengerjakan ibadah, bahkan anggota tubuhmu akan menolong engkau untuk melakukan ibadah.
Telah diriwayatkan oleh Sayyidina Salman al-Farisi r.a., bahawa beliau berkata:
”Sesungguhnya
seorang hamba Allah jika ia zuhud terhadap dunia, maka bersinarlah
hatinya dengan hikmah, dan anggota tubuhnya tolong menolong untuk
mengerjakan ibadah”.
Inilah huraian mengenai kesempurnaan dan keagungan.
Sebab
kedua yang mendorong seseorang kepada zuhud ialah kerana zuhud itu
memperbanyak harga dan menjadikan tinggi nilai sesuatu amal. Dalam hal
ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Dua
rakaat dari seorang alim yang hatinya zuhud, lebih baik dan lebih
disukai oleh Allah SWT daripada ibadahnya orang-orang lain yang
dilakukan sampai habis umur dunia (kerana ibadahnya tanpa ilmu dan tidak
bernilai).”
Apabila
ibadah boleh lebih mulia dan lebih banyak pahalanya dengan zuhud, maka
wajiblah keatas orang-orang yang ingin beribadah yang sebenar agar
berzuhud dan tajarrud terhadap dunia yakni tidak terpedaya oleh dunia.
Jika engkau bertanya: “Apakah makna dan hakikat zuhud itu?”
Maka ketahuilah, bahawa zuhud itu, menurut ulama ada dua, iaitu: Zuhud
yang mampu dikerjakan oleh hamba Allah dan zuhud yang tidak mampu
dikerjakan oleh hamba Allah SWT.
Adapun
zuhud yang mampu dikerjakan ada tiga macam, iaitu: Tiada mencari isi
dunia yang ia tidak dimiliki, membahagikan isi dunia yang yang terkumpul
padanya dan tiada menghendaki dunia dalam hatinya serta tiada
mengikhtiarkannya.
Adapun
zuhud yang tidak maqdur yakni tidak mampu dilakukan maka ianya
merupakan satu bentuk ketenangan di dalam hati seorang yang zuhud.
Bila
seseorang dapat melakukan zuhud yang maqdur, iaitu tidak menuntut dunia
yang tidak ada padanya, dan ia dapat membahagi-bahagikan apa-apa yang
ada padanya dengan jalan yang diredhai Allah SWT dan ia berkehendak
terhadap dunia dalam hatinya serta tidak mengikhtiarkannya, kerana
mengharapkan redha Allah SWT dan selalu mengingati besarnya bahaya
dunia, maka itu bererti bahawa ia telah mewarisi kedinginan hatinya
terhadap dunia, dan inilah hakikatnya zuhud.
Selanjutnya
hendaklah dimaklumi bahawa yang paling sukar daripada yang tiga macam
itu ialah tentang jenis zuhud yang mempunyai pengertian tidak ada
keinginan dalam hati terhadap dunia.
Ramai
orang yang meninggalkan dunia pada secara zahir sahaja, padahal dalam
hatinya sangat berkeinginan dan cinta terhadap dunia, malah hatinya
tenggelam dalam pergulatan dan penderitaan yang sangat payah. Sedangkan
soal zuhud terletak seluruhnya pada soal ini, yakni meniadakan keinginan
dalam hati yakni tidak tergila-gila dan tidak mabuk kepada dunia. Dalam
hal ini perhatika firman Allah SWT yang bermaksud: “Aku jadikan syurga
itu, untuk orang yang tiada menginginkan ketinggian dan kerusakan di
muka bumi ini. (al-Qashas : 83)
Allah
telah menyebutkan syarat untuk masuk syurga iaitu dengan tidak ada
keinginan dan bukan dengan tidak mencari dan mengerjakan yang
dikehendaki itu.
Jelaslah bagimu bahawa keterangan-keterangan dan isyarat itu. Semuanya
ditujukan kepada urusan keinginan. Ini disebabkan kerana urusan
iradah/keinginan itu, adalah suatu urusan yang sangat penting.
Jika
seseorang itu membiasakan diri tetap diatas yang dua perkara itu, yakni
membahagikan dunia yang ada padanya dengan dasar menuntut keredhaan
Illahi dan tidak mencaari-cari yang tidak ada padanya, maka besar
harapan ia mendapat kurnia dan taufiq Allah untuk menghalau keinginan
dunia dalam hatinya dan untuk mengusahakan dunia itu secara lahirnya
sahaja.
Sesungguhnya Allah sangat Maha Mengasihani dan Maha Pemberi,
Maha Suci dan Maha Agung.
Kemudian,
hal-hal yang mendorong untuk tidak menuntut yang tidak ada dan
membahagikan yang ada dengan perasaan ringan, ialah kerana mengingat
bahaya dan aibnya dunia itu.
ngaji bareng bolo konco
>>> http://surausmm.blogspot.com
0 comments:
Post a Comment