Adapun bila engkau berpaling dari dunia samada zahir mahupun batin, maka tentu akan mudah sekali bagimu untuk mengerjakan ibadah, bahkan anggota tubuhmu akan menolong engkau untuk melakukan ibadah.
Telah diriwayatkan oleh Sayyidina Salman al-Farisi r.a., bahawa beliau berkata:
 ”Sesungguhnya
 seorang hamba Allah jika ia zuhud terhadap dunia, maka bersinarlah 
hatinya dengan hikmah, dan anggota tubuhnya tolong menolong untuk 
mengerjakan ibadah”.
Inilah huraian mengenai kesempurnaan dan keagungan. 
Sebab
 kedua yang mendorong seseorang kepada zuhud ialah kerana zuhud itu 
memperbanyak harga dan menjadikan tinggi nilai sesuatu amal. Dalam hal 
ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : 
“Dua
 rakaat dari seorang alim yang hatinya zuhud, lebih baik dan lebih 
disukai oleh Allah SWT daripada ibadahnya orang-orang lain yang 
dilakukan sampai habis umur dunia (kerana ibadahnya tanpa ilmu dan tidak
 bernilai).”
Apabila
 ibadah boleh lebih mulia dan lebih banyak pahalanya dengan zuhud, maka 
wajiblah keatas orang-orang yang ingin beribadah yang sebenar agar 
berzuhud dan tajarrud terhadap dunia yakni tidak terpedaya oleh dunia.
Jika engkau bertanya: “Apakah makna dan hakikat zuhud itu?”
 Maka ketahuilah, bahawa zuhud itu, menurut ulama ada dua, iaitu: Zuhud 
yang mampu dikerjakan oleh hamba Allah dan zuhud yang tidak mampu 
dikerjakan oleh hamba Allah SWT.
Adapun
 zuhud yang mampu dikerjakan ada tiga macam, iaitu: Tiada mencari isi 
dunia yang ia tidak dimiliki, membahagikan isi dunia yang yang terkumpul
 padanya dan tiada menghendaki dunia dalam hatinya serta tiada 
mengikhtiarkannya.
Adapun
 zuhud yang tidak maqdur yakni tidak mampu dilakukan maka ianya 
merupakan satu bentuk ketenangan di dalam hati seorang yang zuhud.
Bila
 seseorang dapat melakukan zuhud yang maqdur, iaitu tidak menuntut dunia
 yang tidak ada padanya, dan ia dapat membahagi-bahagikan apa-apa yang 
ada padanya dengan jalan yang diredhai Allah SWT dan ia berkehendak 
terhadap dunia dalam hatinya serta tidak mengikhtiarkannya, kerana 
mengharapkan redha Allah SWT dan selalu mengingati besarnya bahaya 
dunia, maka itu bererti bahawa ia telah mewarisi kedinginan hatinya 
terhadap dunia, dan inilah hakikatnya zuhud.
Selanjutnya
 hendaklah dimaklumi bahawa yang paling sukar daripada yang tiga macam 
itu ialah tentang jenis zuhud yang mempunyai pengertian tidak ada 
keinginan dalam hati terhadap dunia.
Ramai
 orang yang meninggalkan dunia pada secara zahir sahaja, padahal dalam 
hatinya sangat berkeinginan dan cinta terhadap dunia, malah hatinya 
tenggelam dalam pergulatan dan penderitaan yang sangat payah. Sedangkan 
soal zuhud terletak seluruhnya pada soal ini, yakni meniadakan keinginan
 dalam hati yakni tidak tergila-gila dan tidak mabuk kepada dunia. Dalam
 hal ini perhatika firman Allah SWT yang bermaksud: “Aku jadikan syurga 
itu, untuk orang yang tiada menginginkan ketinggian dan kerusakan di 
muka bumi ini. (al-Qashas : 83)
Allah
 telah menyebutkan syarat untuk masuk syurga iaitu dengan tidak ada 
keinginan dan bukan dengan tidak mencari dan mengerjakan yang 
dikehendaki itu.
Jelaslah bagimu bahawa keterangan-keterangan dan isyarat itu. Semuanya
 ditujukan kepada urusan keinginan. Ini disebabkan kerana urusan 
iradah/keinginan itu, adalah suatu urusan yang sangat penting.
Jika
 seseorang itu membiasakan diri tetap diatas yang dua perkara itu, yakni
 membahagikan dunia yang ada padanya dengan dasar menuntut keredhaan 
Illahi dan tidak mencaari-cari yang tidak ada padanya, maka besar 
harapan ia mendapat kurnia dan taufiq Allah untuk menghalau keinginan 
dunia dalam hatinya dan untuk mengusahakan dunia itu secara lahirnya 
sahaja.
 Sesungguhnya Allah sangat Maha Mengasihani dan Maha Pemberi, 
Maha Suci dan Maha Agung.
Kemudian,
 hal-hal yang mendorong untuk tidak menuntut yang tidak ada dan 
membahagikan yang ada dengan perasaan ringan, ialah kerana mengingat 
bahaya dan aibnya dunia itu.
ngaji bareng bolo konco
>>> http://surausmm.blogspot.com






 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Posts
Posts
 
 
 
 
0 comments:
Post a Comment